VCDS är ett prisvärt proffssystem, helt i klass med Volkswagen Groups egna diagnostiksystem, som tack vare sin användarvänlighet, mångsidighet och prisnivå fungerar lika väl för verkstad som för privatperson. Möjligheterna med VCDS är i princip obegränsade. VCDS kan hantera alla självdiagnosfordon från Volkswagen Group (Audi, Volkswagen, Seat och Skoda) från 1995 till årets modell*, dessutom får du även fordonsstöd för utvalda modeller från Bentley, Lamborghini, KTM, Spyker etc. Med Ross-Tech VCDS, världens mest använda diagnossystem, kan du säkert, snabbt och enkelt få tillgång till diagnosdata för de styrenheter som är installerade i ditt fordon samt utföra avancerade funktioner och inställningar. Allt du behöver är en modern HEX-adapter som ansluts till fordonet genom OBD-uttaget samt den kostnadsfria programvaran VCDS.
Ross-Tech som utvecklat VCDS och adaptrarna tar fullt ansvar för att VCDS/adaptrar fungerar på självdiagnosfordon från Audi, Volkswagen, Skoda och Seat (dessutom får du även visst fordonsstöd för utvalda modeller från Bentley, Lamborghini, KTM, Spyker etc.) från 1995 och framåt till årets modell.* Förutsättningen är att fordonets styrmoduler kan kommunicera. Det är vanligt att äldre fordon har styrmoduler som inte kan kommunicera.
> Osäker på vad VCDS kan göra med ditt fordon? Kontakta oss innan köp.
> Se lista över bilmärken och modeller
* Under 2020 lanserade VW-koncernen en utökad säkerhetsgrad som kallas SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose) som i korthet innebär att varken hårdvara eller mjukvara kan modifieras utan att styrdonet först låses upp online (med ett token) via behörig märkesverkstad. Först ut som SFD-skyddad var Golf 8, följt av bl.a. Skoda Octavia IV, VW ID3, ID4 och övriga 2021-modeller. Inget diagnossystem, bortsett från VW-koncernens egna diagnossystem som finns hos märkesverkstäder, kan idag arbeta fritt (som förr) med fordon med SFD-skydd.
OBS! F.r.o.m. version 21.9.0 har VCDS stöd för off-line SDF-tokens. Tokens måste erhållas från VAG:s servrar, vilket kräver åtkomst via deras portal för den lokala marknaden, men med tillgång till token kan dessa användas i VCDS.
Vi säljer moderna HEX-adaptrar som är skapade för VCDS. Adaptern ansluts med PC:n och fordonets OBD-uttag och kan användas med kabel eller trådlöst beroende på vilken adapter som används.
> Se alla våra adaptrar i vår webshop
> Vilken adapter passar dig - en snabbguide
> Läs mer om ÄKTA SVENSK VCDS - originaladaptrar finns bara hos oss
VCDS är ett precisionsverktyg som kan användas på en mängd olika sätt, men det kräver specifika instruktioner för varje applikation. Det är omöjligt att dokumentera allt som kan utföras på varje modell och årsmodell av VW, Audi, Seat och Skoda, därför är det viktigt att ha korrekt diagnostik- och reparationsinformation för fordonet du tänker arbeta med.
> Länkar till källor för diagnostik- och reparationsinformation (Official Factory Repair Information)
> Ross-Tech:s Wiki, baserat på bilmärke/modell (uppdateras kontinuerligt)
En Windowsdator
Windows 7 eller Windows 10 som du kan installera den kostnadsfria programvaran VCDS på.
> Läs mer om krav här
Kostnaden finns i VCDS-adaptern och är därför en engångskostnad. Programmet och programuppdateringar (vanligtvis 1-3 per år) är alltid gratis. Det finns ingen övrig årskostnad/licenskostnad/abonnemangkostnad. Programmet innehåller inte några extra kostnader, du behöver inte betala för att komma åt funktioner i programmet.
VCDS utvecklas av Ross-Tech LLC. i USA.
Ross-Tech förser användare med många användbara verktyg, förutom adaptrar och programvara.
Notera att inte alla styrenheter i alla bilar stöder alla funktioner så se fabriksreparationshandboken för varje fordon för att avgöra vad som stöds. Vissa funktioner (t.ex. avancerade mätvärden) kanske bara fungerar med underlagsdokumentation som för närvarande inte alltid finns för vissa moduler. Ross-Tech har sammanställt ett diagram visar de funktioner som för närvarande stöds av VCDS-adaptrar
Källa: diagram Ross-Tech
* Så länge fordonet tillåter det.
** Den svenska programversionen är i huvudsak på svenska, men det kan förekomma delar på t.ex. engelska då programmet är under ständigt utveckling och därmed under ständig översättning.