VCDS av Ross-Tech

Diagnostikprogramvara + adaptrar

Audi, VW, Seat, Skoda m.fl.

VCDS är ett prisvärt proffssystem, helt i klass med Volkswagen Groups egna diagnostiksystem, som tack vare sin användarvänlighet, mångsidighet och prisnivå fungerar lika väl för verkstad som för privatperson. Möjligheterna med VCDS är i princip obegränsade. VCDS kan hantera alla självdiagnosfordon från Volkswagen Group (AudiVolkswagenSeat och Skoda) från 1995 till årets modell*, dessutom får du även fordonsstöd för utvalda modeller från BentleyLamborghiniKTMSpyker etc. Med Ross-Tech VCDS, världens mest använda diagnossystem, kan du säkert, snabbt och enkelt få tillgång till diagnosdata för de styrenheter som är installerade i ditt fordon samt utföra avancerade funktioner och inställningar. Allt du behöver är en modern HEX-adapter som ansluts till fordonet genom OBD-uttaget samt den kostnadsfria programvaran VCDS

  • Hanterar alla självdiagnosfordon från Audi, VW, Seat, Skoda m.fl. från 1995 till årets modell*
  • Tillgång till fordons samtliga styrmoduler (så länge styrmodulen kan kommunicera)
  • Gör AutoScan (avläsning) av fordon på rekordtid
  • Analysera felkoder och radera dem
  • Svensk VCDS-programvara ger dig 20 000+ felkoder på svenska
  • Koda snabbt in nya moduler
  • Arbeta med avancerade fordonsinställningar
  • Läs och visa data i realtid
  • Utför service och släck servicelampor
    ...och mycket, mycket mer...

    

    

För att använda VCDS behöver du...

1.VAG-fordon

Ross-Tech som utvecklat VCDS och adaptrarna tar fullt ansvar för att VCDS/adaptrar fungerar på självdiagnosfordon från Audi, Volkswagen, Skoda och Seat (dessutom får du även visst fordonsstöd för utvalda modeller från Bentley, Lamborghini, KTM, Spyker etc.) från 1995 och framåt till årets modell.* Förutsättningen är att fordonets styrmoduler kan kommunicera. Det är vanligt att äldre fordon har styrmoduler som inte kan kommunicera.
> Osäker på vad VCDS kan göra med ditt fordon? Kontakta oss innan köp.
> Se lista över bilmärken och modeller

* Under 2020 lanserade VW-koncernen en utökad säkerhetsgrad som kallas SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose) som i korthet innebär att varken hårdvara eller mjukvara kan modifieras utan att styrdonet först låses upp online (med ett token) via behörig märkesverkstad. Först ut som SFD-skyddad var Golf 8, följt av bl.a. Skoda Octavia IV, VW ID3, ID4 och övriga 2021-modeller. Inget diagnossystem, bortsett från VW-koncernens egna diagnossystem som finns hos märkesverkstäder, kan idag arbeta fritt (som förr) med fordon med SFD-skydd. 
OBS! F.r.o.m. version 21.9.0 har VCDS stöd för off-line SDF-tokens. Tokens måste erhållas från VAG:s servrar, vilket kräver åtkomst via deras portal för den lokala marknaden, men med tillgång till token kan dessa användas i VCDS.

2. En äkta Ross-Tech-adapter

Vi säljer moderna HEX-adaptrar som är skapade för VCDS. Adaptern ansluts med PC:n och fordonets OBD-uttag och kan användas med kabel eller trådlöst beroende på vilken adapter som används.
Se alla våra adaptrar i vår webshop
   > Vilken adapter passar dig - en snabbguide
   > Läs mer om ÄKTA SVENSK VCDS - originaladaptrar finns bara hos oss

3. Korrekt dokumentation

VCDS är ett precisionsverktyg som kan användas på en mängd olika sätt, men det kräver specifika instruktioner för varje applikation. Det är omöjligt att dokumentera allt som kan utföras på varje modell och årsmodell av VW, Audi, Seat och Skoda, därför är det viktigt att ha korrekt diagnostik- och reparationsinformation för fordonet du tänker arbeta med.
> Länkar till källor för diagnostik- och reparationsinformation (Official Factory Repair Information)
> Ross-Tech:s Wiki, baserat på bilmärke/modell (uppdateras kontinuerligt)

4. En dator med Windows

En Windowsdator
Windows 7 eller Windows 10 som du kan installera den kostnadsfria programvaran VCDS på.
> Läs mer om krav här

   

   

Vad kostar VCDS?

Kostnaden finns i VCDS-adaptern och är därför en engångskostnad. Programmet och programuppdateringar (vanligtvis 1-3 per år) är alltid gratis. Det finns ingen övrig årskostnad/licenskostnad/abonnemangkostnad. Programmet innehåller inte några extra kostnader, du behöver inte betala för att komma åt funktioner i programmet.

Ross-Tech VCDS®

VCDS utvecklas av Ross-Tech LLC. i USA.  
Ross-Tech förser användare med många användbara verktyg, förutom adaptrar och programvara.

Funktioner

Notera att inte alla styrenheter i alla bilar stöder alla funktioner så se fabriksreparationshandboken för varje fordon för att avgöra vad som stöds. Vissa funktioner (t.ex. avancerade mätvärden) kanske bara fungerar med underlagsdokumentation som för närvarande inte alltid finns för vissa moduler. Ross-Tech har sammanställt ett diagram visar de funktioner som för närvarande stöds av VCDS-adaptrar
Källa: diagram Ross-Tech


Några snabba exempel på vad VCDS kan hjälpa dig med

  • Batteriet i bilen har av någon anledning blivit tomt. Som en följd av detta går bilen dåligt på tomgång och till och med stannar. Detta beror på att en grundinställning av gasspjällets potentiometer behöver göras. Kan även medföra ytterligare grundinställning. Att göra en grundinställning med VCDS är enkelt. Bara att välja styrenhet för motor, klicka på grundinställning, man hör att spjället rör sig och sen är det klart. Det andra alternativet är att vänta en vecka för att få tid på verkstan och sen betala ca 2000 för att få detta gjort.

  • Du vill göra service på bilen själv för att spara tusenlappar. Problemet är bara att för att kunna ta bort uppmaningen för service från displayen så behöver man i många fall ha ett diagnosverktyg. Med VCDS fixar du detta.

  • Har din bil elektrisk handbroms? Vill du kunna byta bromsklossar bak, eller tom bromsskiva, själv. Arbetet är relativt enkelt att göra och man spar åtskilliga hundralappar. Kruxet är bara att du måste ha ett diagnosverktyg för att kunna dra tillbaka bromskolvarna. VCDS fixar detta.

  • Om du kommer till bilbesiktningen med en felkod på motor, ABS eller krockkudde så syns detta på instrumentpanelen och bilen blir underkänd. Om larm dyker upp på instrumentpanelen så kopplar du upp dig med VCDS och tittar vad felkoden handlar om. Felkoden har ett nummer men också en text på svenska som talar om vad som är fel eller vad felet handlar om. Ibland kan koden peka ut komponenten som är felaktig och den kan bytas relativt lätt. Man slipper vänta på att få komma till verkstad och man kan spara tusenlappar. Sen är det förstås så att i många fall behövs ytterligare felsökning för att hitta orsaken till felet och då krävs det större kunnande och intresse. Men då ska man inte glömma bort det utmärkta hjälpmedlet Internet, som är en guldgruva när det gäller att hitta information. Dessutom finns det många forum med många duktiga människor som kan tipsa om orsaken till en felkod.

  • När du behöver byta batteri i en nyare bil så måste batteriets fabrikat och modell kodas in. Har du inte VCDS så måste du ta hjälp av en verkstad, som ofta vill att du köper batteriet hos dem. Då missar du möjligheten att hitta ett batteri till bra pris på Internet och göra kodningen själv. Med VCDS behöver du inte vänta på att verkstaden ska ha tid och du sparar 1000–2000 kr.

  • Du vill förse bilen med ett elektriskt tillbehör. Det kan vara originalradio, navigator, farthållare, dragkrok mm. Med VCDS kan du koda in detta.

  • Vill du ändra antalet motorvägsblink från 3 till 5, ta bort varningen för bältet, ändra vad som ska hända när du låser bilen, ändra tider för belysning etc? Många justeringar av den typen kan du göra med VCDS.

  • På en lång bilresa, kanske utomlands, kan VCDS vara ovärderlig om något händer med bilen. Du får enkelt veta hur allvarligt felet är och kan bistå lokal mekaniker med kvalificerad felinformation (VCDS är mycket väl känt runt om i världen).

  • Vid köp av begagnad VAG-bil så kan du enkelt skanna av alla bilens styrenheter och se om det finns fel. Finns det fel så har du argument för att pruta eller avstå från affären.



* Så länge fordonet tillåter det. 
** Den svenska programversionen är i huvudsak på svenska, men det kan förekomma delar på t.ex. engelska då programmet är under ständigt utveckling och därmed under ständig översättning.

Tillagd i varukorgen