Ross-Tech som utvecklat VCDS och adaptrarna tar fullt ansvar för att VCDS/adaptrar fungerar på VAG-märken (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat) från 1995 och framåt till årets modell.* Förutsättningen är att fordonets styrmoduler kan kommunicera. Det är vanligt att äldre fordon har styrmoduler som inte kan kommunicera.
> Osäker på vad VCDS kan göra med ditt fordon? Kontakta oss innan köp.
> Se lista över bilmärken och modeller
* Under 2020 lanserade VW-koncernen en utökad säkerhetsgrad som kallas SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose) som i korthet innebär att varken hårdvara eller mjukvara kan modifieras utan att styrdonet först låses upp online (med ett token) via behörig märkesverkstad. Först ut som SFD-skyddad var Golf 8, följt av bl.a. Skoda Octavia IV, VW ID3, ID4 och övriga 2021-modeller. Inget diagnossystem, bortsett från VW-koncernens egna diagnossystem som finns hos märkesverkstäder, kan idag arbeta fritt (som förr) med fordon med SFD-skydd.
OBS! F.r.o.m. version 21.9.0 har VCDS stöd för off-line SDF-tokens. Tokens måste erhållas från VAG:s servrar, vilket kräver åtkomst via deras portal för den lokala marknaden, men med tillgång till token kan dessa användas i VCDS.
HEX-adaptrarna (HEX-NET samt HEX-V2) lanserades i slutet på 2016 och ersatte därmed gamla adaptervarianter.
Valet mellan HEX-NET och HEX-V2 kan upplevas förvirrande så låt oss reda ut det hela.
Några grundläggande fakta:
Den främsta skillnaden mellan HEX-NET och HEX-V2 ligger i hur de kan användas, dvs hur du kan arbeta med adaptern.
Äntligen är tiden för omständig bildiagnostik med kabel förbi, nu kan du jobba trådlöst. Tack vare integrerad WLAN-teknik kan användaren enkelt koppla bildiagnostikadaptern HEX-NET i det egna nätverket eller konfigurera den som en oberoende router. Trådlös användning gör arbetet med fordonet flexibelt och smidigt, nu slipper du dra runt på en laptop och fastna i en lång kabel. Lämna datorn på bänken och arbeta trådlöst istället. HEX-NET är ett måste i varje professionell bilverkstad eller i garaget hos den sanna bilentusiasten.
Finesserna som nämndes i rubriken är VCDS Mobile och VCDS-Cloud.
VCDS Mobile® är en webbversion av diagnossystemet VCDS som kan användas med den trådlösa adaptern HEX-NET. VCDS Mobile® startas i en webbläsare på en smart enhet, t.ex. en surfplatta eller mobil, och kan därigenom utföra Auto Scan, läsa och radera felkoder, läsa live-data från bilen och logga mätdata. Om den smarta enheten (eller datorn) har tillgång till internet så får VCDS Mobile® genom VCDS Cloud® möjlighet att utföra fler avancerade funktioner, t.ex. ”Soft Coding”, grundinställning, ”Output testing”, ”Login” och ”Security Access”.
VCDS Mobile fungerar endast med HEX-NET-adaptern.
Läs mer på sidan "Vanliga frågor om HEX-NET"
Läs mer på sidan "Vanliga frågor om HEX-NET VCDS Mobile"
HEX-V2 är den billigare adapterversionen av Ross-Techs nya generation diagnostikadaptrar. Den arbetar lika pålitligt och stabilt med programvaran VCDS som storebror HEX-NET, men är bunden till sin kabel. På grund av sitt lägre pris och något färre finesser (t.ex. ingen trådlös användning) är den stabila HEX-V2 ofta de traditionella verkstädernas och privatentusiasternas val för att arbeta med professionell fordonsdiagnostik.
Är det viktigt för dig att kunna jobba trådlöst och extra flexibelt (HEX-NET) eller räcker det med en kablad adapter utan en massa finesser (HEX-V2)? När du har besvarat denna fråga kan du fortsätta till punkt nummer 2.
Adaptrarna finns i versionerna Unlimited (obegränsad) eller Limited (begränsad).
Skillnaden är antalet fordon som adaptern kan arbeta med.
Hur många fordon kommer du att arbeta med? Behöver du en obegränsad adapter för att kunna jobba med väldigt många fordon på djupet eller räcker det med en begränsad adapter eftersom du bara har en eller ett fåtal fordon? En verkstad eller ett företag med många fordon behöver alltid en obegränsad adapter, men även en privatperson som byter bil ofta eller som jobbar extra med bildiagnostik vid sidan om kommer att behöva en obegränsad adapter. De begränsade adaptrarna är tänkta för privatpersoner med få fordon,.
Svaren på frågorna kommer att leda dig till rätt adapter!
1) Är det viktigt för dig att kunna jobba trådlöst och gillar du extra tekniska finesser?
Om svaret är JA så söker du adapter-modellen HEX-NET.
Om svaret är NEJ så söker du adapter-modellen HEX-V2.
2) Hur många fordon kommer du att arbeta med?
Om svaret är MÅNGA (eller till och med jättemånga) så behöver du en obegränsad adapter: HEX-NET Unlimited eller HEX-V2 Unlimited.
Om svaret är ett FÅTAL så räcker det med en begränsad adapter: HEX-NET 10VIN eller HEX-V2 10VIN eller HEX-V2 3VIN.
Maximalt 10 fordon: HEX-NET 10VIN eller HEX-V2 10VIN
Maximalt 3 fordon: HEX-V2 3VIN
Här nedan ser du adaptrarna överskådligt.
Läs av, koda och diagnostisera obegränsat antal fordon trådlöst eller med kabel.
Läs av, koda och diagnostisera obegränsat antal fordon med kabel.
Läs av, koda och diagnostisera upp till 10 fordon trådlöst eller med kabel.
Läs av, koda och diagnostisera upp till 10 fordon med kabel.
Läs av, koda och diagnostisera upp till 3 fordon med kabel.
Vad förbrukar ett VIN?
Ett VIN-begränsat gränssnitt kan göra Auto Scans, rensa DTC (Diagnostic Trouble Codes) och titta på mätvärden på ett obegränsat antal bilar utan att "förbruka" ett VIN. Det är först när du vill utföra förändringar i fordonet, t.ex. koda in ny del eller släcka SRI, som ett VIN-nummer krävs. Viktigt att notera är också att VCDS aldrig kommer att "förbruka ett VIN" utan ditt uttryckliga tillstånd.
Vad händer om jag köper en begränsad (Limited) adapter men behöver fler VIN senare?
En begränsad adapter kan vid behov uppgraderas. Det sker via Ross-Tech:s hemsida mot en kostnad.
En 3VIN-adapter måste först uppgraderas till 10VIN innan den kan uppgraderas till Unlimited, det går inte att hoppa över steg.
Processen sker helt genom Ross-Tech.
Kostnaden finns i adaptern och är därför en engångskostnad. Programmet och programuppdateringar (vanligtvis 1-3 per år) är alltid gratis. Det finns ingen övrig årskostnad/licenskostnad och programmet innehåller inte heller några extra kostnader (du behöver inte betala för att komma åt vissa typer av funktioner, vilket är vanligt i en del bildiagnostikadaptrar). Programmet VCDS installeras på en Windows-dator och används i fordonet tillsammans med en adapter som kopplas till bilens OBD-uttag. Beroende på adaptermodell kommunicerar adaptern med PC:n trådlöst, via WiFi, eller med USB-kabel.
Skulle du även uppskatta en manual, en praktiskt hårdväska som förvarar din adapter på ett säkert sätt? Vi har satt samman förmånliga paket med adapter eller flera adapters, mjukvara, manual och väska.
> Kolla in våra färdiga kits
* Så länge fordonet tillåter det.
** Den svenska programversionen är i huvudsak på svenska, men det kan förekomma delar på t.ex. engelska då programmet är under ständigt utveckling och därmed under ständig översättning.