Vilken adapter passar dina behov?

  

VAG-fordon

Ross-Tech som utvecklat VCDS och adaptrarna tar fullt ansvar för att VCDS/adaptrar fungerar på VAG-märken (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat) från 1995 och framåt till årets modell.* Förutsättningen är att fordonets styrmoduler kan kommunicera. Det är vanligt att äldre fordon har styrmoduler som inte kan kommunicera.
> Osäker på vad VCDS kan göra med ditt fordon? Kontakta oss innan köp.
> Se lista över bilmärken och modeller

* Under 2020 lanserade VW-koncernen en utökad säkerhetsgrad som kallas SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose) som i korthet innebär att varken hårdvara eller mjukvara kan modifieras utan att styrdonet först låses upp online via behörig märkesverkstad. Först ut som SFD-skyddad var Golf 8, följt av bl.a. Skoda Octavia IV, VW ID3, ID4 och övriga 2021-modeller. Inget diagnossystem, bortsett från VW-koncernens egna diagnossystem som finns hos märkesverkstäder, kan idag arbeta med fordon med SFD-skydd. 

Vilken adaptermodell har det du behöver?

HEX-adaptrarna (HEX-NET samt HEX-V2) lanserades i slutet på 2016 och ersatte därmed gamla adaptervarianter. 
Valet mellan HEX-NET och HEX-V2 kan upplevas förvirrande så låt oss reda ut det hela. 
Några grundläggande fakta: 

  • Båda adaptrarna använder programvaran VCDS likadant och kan utföra samma saker.
  • Båda adaptrarna kan hantera självdiagnos VAG-fordon från årsmodell 1995 och fram till årets modell
    - Förutsättningen är att fordonets styrmoduler kan kommunicera. Det är vanligt att äldre fordon har styrmoduler som inte kan kommunicera.
    > Osäker på vad VCDS kan göra med ditt fordon? Kontakta oss innan köp.
    - Se rubrik "VAG-fordon" för fordon från 2020/2021.
  • Båda adaptrarna hanterar de senaste adresseringsprotokollen vilket innebär att adaptrarna kan kommunicera med  både äldre självdiagnosfordon (med den äldre adresseringsmetoden) och nyare fordon.
  • Båda adaptrarna är utrustade med påtagligt snabbare och mer energisnål elektronik jämfört med föregångarna.

Den främsta skillnaden mellan HEX-NET och HEX-V2 ligger i hur de kan användas, dvs hur du kan arbeta med adaptern.

        

1) Välj adapter-modell

HEX-NET - Används trådlös eller med kabel + lite fler finesser

Äntligen är tiden för omständig bildiagnostik med kabel förbi, nu kan du jobba trådlöst. Tack vare integrerad WLAN-teknik kan användaren enkelt koppla bildiagnostikadaptern HEX-NET i det egna nätverket eller konfigurera den som en oberoende router. Trådlös användning gör arbetet med fordonet flexibelt och smidigt, nu slipper du dra runt på en laptop och fastna i en lång kabel. Lämna datorn på bänken och arbeta trådlöst istället. HEX-NET är ett måste i varje professionell bilverkstad eller i garaget hos den sanna bilentusiasten.

  • Trådlös eller kablad användning (kabel ingår, du väljer hur du vill jobba)
  • Hanterar fordon från 1995 till 2020 (delvis modellår 2021)
  • Kan användas med svensk och engelsk VCDS
  • Kommer med VCDS Mobile och VCDS-Cloud

Finesserna som nämndes i rubriken är VCDS Mobile och VCDS-Cloud.
VCDS Mobile® är en webbversion av diagnossystemet VCDS som kan användas med den trådlösa adaptern HEX-NET. VCDS Mobile® startas i en webbläsare på en smart enhet, t.ex. en surfplatta eller mobil, och kan därigenom utföra Auto Scan, läsa och radera felkoder, läsa live-data från bilen och logga mätdata. Om den smarta enheten (eller datorn) har tillgång till internet så får VCDS Mobile® genom VCDS Cloud® möjlighet att utföra fler avancerade funktioner, t.ex. ”Soft Coding”, grundinställning, ”Output testing”, ”Login” och ”Security Access”.
VCDS Mobile fungerar endast med HEX-NET-adaptern.

Läs mer på sidan "Vanliga frågor om HEX-NET"
Läs mer på sidan "Vanliga frågor om HEX-NET VCDS Mobile"


HEX-V2 - Används endast med kabel + utan finesser

HEX-V2 används med kabel

HEX-V2 är den billigare adapterversionen av Ross-Techs nya generation diagnostikadaptrar. Den arbetar lika pålitligt och stabilt med programvaran VCDS som storebror HEX-NET, men är bunden till sin kabel. På grund av sitt lägre pris och något färre finesser (t.ex. ingen trådlös användning) är den stabila HEX-V2 ofta de traditionella verkstädernas och privatentusiasternas val för att arbeta med professionell fordonsdiagnostik.

  • Kablad användning
  • Hanterar fordon från 1995 till 2020 (delvis modellår 2021)
  • Kan användas med svensk och engelsk VCDS

Läs mer på sidan "Vanliga frågor om HEX-V2"

Fråga till dig:

Är det viktigt för dig att kunna jobba trådlöst och extra flexibelt (HEX-NET) eller räcker det med en kablad adapter utan en massa finesser (HEX-V2)? När du har besvarat denna fråga kan du fortsätta till punkt nummer 2.

     

2) Hur många fordon kommer du arbeta med?

Adaptrarna finns i versionerna Unlimited (obegränsad) eller Limited (begränsad).
Skillnaden är antalet fordon som adaptern kan arbeta med. 

  • En Unlimited-adapter kan arbeta med obegränsat antal fordon (VIN-nummer).
    En verkstad som arbetar med många olika fordon kommer behöva en HEX-NET Unlimited eller HEX-V2 Unlimited.
    En privatperson som har många fordon, byter fordon frekvent eller som vill extraknäcka med VCDS-assistans vid sidan om kommer också behöva en HEX-NET Unlimited eller HEX-V2 Unlimited. 

  • En begränsad adapter kan jobba med 10 alternativt 3 fordon (VIN-nummer).
    En privatperson med få fordon klarar sig bra med en begränsad adapter som HEX-NET 10VIN, HEX-V2 10VIN eller HEX-V2 3VIN.

    VIN-begränsning rör endast antal fordon som adaptern kan arbeta med, övrig funktionalitet är exakt samma som på de obegränsade adaptrarna. VCDS har koll på antalet VIN genom att chassinummer (VIN-nummer) registreras i adaptern, dessa registreringar går inte att radera utan lagras permanent. OBS! Ett VIN-begränsat gränssnitt kan göra Auto Scans, rensa DTC (Diagnostic Trouble Codes) och titta på mätvärden på ett obegränsat antal bilar utan att "förbruka" ett VIN. Det är först när du vill utföra förändringar i fordonet, t.ex. koda in ny del eller släcka SRI, som ett VIN-nummer krävs. Viktigt att notera är också att VCDS aldrig kommer att "förbruka ett VIN" utan ditt uttryckliga tillstånd. 

    

Fråga till dig:

Hur många fordon kommer du att arbeta med? Behöver du en obegränsad adapter för att kunna jobba med väldigt många fordon på djupet eller räcker det med en begränsad adapter eftersom du bara har en eller ett fåtal fordon? En verkstad eller ett företag med många fordon behöver alltid en obegränsad adapter, men även en privatperson som byter bil ofta eller som jobbar extra med bildiagnostik vid sidan om kommer att behöva en obegränsad adapter. De begränsade adaptrarna är tänkta för privatpersoner med få fordon,.

           

Nu är du redo att välja adapter!

Svaren på frågorna kommer att leda dig till rätt adapter! 

1) Är det viktigt för dig att kunna jobba trådlöst och gillar du extra tekniska finesser?
Om svaret är JA så söker du adapter-modellen HEX-NET.
Om svaret är NEJ så söker du adapter-modellen HEX-V2.

2) Hur många fordon kommer du att arbeta med? 
Om svaret är MÅNGA (eller till och med jättemånga) så behöver du en obegränsad adapter: HEX-NET Unlimited eller HEX-V2 Unlimited.
Om svaret är ett FÅTAL så räcker det med en begränsad adapter: HEX-NET 10VIN eller HEX-V2 10VIN eller HEX-V2 3VIN.
Maximalt 10 fordon: HEX-NET 10VIN eller HEX-V2 10VIN
Maximalt 3 fordon: HEX-V2 3VIN

Här nedan ser du adaptrarna överskådligt. 

                  

Unlimited (obegränsad) - adaptrar som kan arbeta med obegränsat antal fordon

    

Limited (begränsad) - adaptrar som kan arbeta med begränsat antal fordon

   

Mer svar om begränsade adaptrar

Vad förbrukar ett VIN?
Ett VIN-begränsat gränssnitt kan göra Auto Scans, rensa DTC (Diagnostic Trouble Codes) och titta på mätvärden på ett obegränsat antal bilar utan att "förbruka" ett VIN. Det är först när du vill utföra förändringar i fordonet, t.ex. koda in ny del eller släcka SRI, som ett VIN-nummer krävs. Viktigt att notera är också att VCDS aldrig kommer att "förbruka ett VIN" utan ditt uttryckliga tillstånd. 

Vad händer om jag köper en begränsad (Limited) adapter men behöver fler VIN senare?
En begränsad adapter kan vid behov uppgraderas. Det sker via Ross-Tech:s hemsida mot en kostnad.
En 3VIN-adapter måste först uppgraderas till 10VIN innan den kan uppgraderas till Unlimited, det går inte att hoppa över steg.
Processen sker helt genom Ross-Tech.

Vad kostar programmet VCDS?

Kostnaden finns i adaptern och är därför en engångskostnad. Programmet och programuppdateringar (vanligtvis 1-3 per år) är alltid gratis. Det finns ingen övrig årskostnad/licenskostnad och programmet innehåller inte heller några extra kostnader (du behöver inte betala för att komma åt vissa typer av funktioner, vilket är vanligt i en del bildiagnostikadaptrar). Programmet VCDS installeras på en Windows-dator och används i fordonet tillsammans med en adapter som kopplas till bilens OBD-uttag. Beroende på adaptermodell kommunicerar adaptern med PC:n trådlöst, via WiFi, eller med USB-kabel.

    

Ett steg upp - ProKit eller HomeKit

Skulle du även uppskatta en manual, en praktiskt hårdväska som förvarar din adapter på ett säkert sätt? Vi har satt samman förmånliga paket med adapter eller flera adapters, mjukvara, manual och väska.  
Kolla in våra färdiga kits

* Så länge fordonet tillåter det. 
** Den svenska programversionen är i huvudsak på svenska, men det kan förekomma delar på t.ex. engelska då programmet är under ständigt utveckling och därmed under ständig översättning.